5 manieren waarop Artificial Intelligence het klaslokaal verandert

Een leerling met huiswerk die een peptalk krijgt van een chatbot, slimme software die proefwerken nakijkt en intelligente camera’s in de klas die een docent vertellen dat iemand niet oplet. Artificial Intelligence maakt het leven van studenten en docenten makkelijker, al brengen toepassingen soms ook risico’s met zich mee. 

Auteur
Acato Digital Agency
Aantal keer gelezen
707 keer
Datum van schrijven
8 mei 2020
Leestijd
4 minuten

Lessen met een persoonlijker tintje

Scholen gebruiken AI-systemen steeds vaker om lessen persoonlijker te maken. Er is slimme software die veelgemaakte fouten van leerlingen herkent. Platformen als KhanAcademy en Coursera, geven extra tips om tot het juiste antwoord te komen. De leraar krijgt een seintje zodat die eventueel kan bijsturen door iemand meer aandacht te geven. AI kan op basis van data-analyse bovendien gepersonaliseerd advies geven over wat de beste keus is voor iemand die staat voor de overstap van primair naar voortgezet onderwijs.

Docenten zijn minder tijd kwijt aan tijdrovende klusjes

Kinderen die moeite hebben met rekenen kunnen met AI-gedreven programma’s eindeloos oefenen. Deze apps bedenken alsmaar nieuwe sommen, een docent hoeft dit niet meer zelf te doen.

Ook neemt AI tijdrovend nakijkwerk over. Automated essay scoring (AES) maakt gebruik van natural language processing om werkstukken en essays te beoordelen op inhoud en schrijfstijl, zonder tussenkomst van mensen. Het model gebruikt teksten die eerder met de hand zijn nagekeken.

Betere prestaties door learning analytics

Het onderwijs zet steeds meer digitale leermiddelen in, die allemaal data genereren. AI systemen verzamelen en analyseren al deze gegevens en presenteren ze vervolgens op een overzichtelijk dashboard. Dat geeft een docent inzicht in het individuele leerproces. De meerwaarde van AI is dat het in combinatie met persoonsgegevens uit een leerlingvolgsysteem, voorspellingen kan doen over bijvoorbeeld de kans op uitval.

AI kan ook snel grote hoeveelheden data analyseren (denk aan werkstukken of proefwerken) en zo vaststellen of iemand dyslexie of dyscalculie heeft.

Educational bots geven een steuntje in de rug

AI educational chatbots kunnen als een persoonlijk assistent informatie geven over het rooster,  een reminder sturen als er huiswerk moet worden gemaakt en dan zelfs een peptalk houden.

Er zijn ook bots waar leerlingen die een vreemde taal leren, tegen kunnen praten. Door spraakherkenningssoftware weet de bot of woorden goed worden uitgesproken. De ene keer volgt een compliment, de andere keer reikt de bot extra oefeningen aan. Er bestaan slimme bots die een dialoog gebruiken om te achterhalen waar kennis moet worden bijgespijkerd.

Bots zijn ook geschikt om antwoord te geven op veel gestelde vragen of om praktijksituaties mee te oefenen, zoals het voeren van een klantgesprek.

Nieuwe mogelijkheden door combinatie met augmented reality

Het combineren van AI met augmented reality in de klas, heeft volgens sommigen de potentie revolutionair te worden. In Duitsland wordt al geëxperimenteerd met smartglasses. Een leerling die daarmee in een meterkast kijkt, krijgt direct instructies voor ogen om bijvoorbeeld een schakelaar te kunnen repareren.

Risico’s en bezwaren

De mogelijkheden van AI lijken eindeloos, maar niet alles kan en mag of is wenselijk. China gaat bijvoorbeeld anders om met privacy dan Nederland, daar bestaan klaslokalen waar slimme camera’s hangen die signaleren welke leerling niet oplet.

Inge Molenaar is universitair docent en gespecialiseerd in technologie binnen het onderwijs. In een interview met de PO-raad waarschuwt ze voor het risico van bias of vooroordelen. ‘’In de klas kan AI bepaalde groepen anders onbewust benadelen. Een voorbeeld hiervan zijn leerlingen die een vraag eerst impulsief beantwoorden en er daarna pas goed over nadenken. Als het algoritme alleen het eerste antwoord meerekent, is dat in hun nadeel. Zowel ontwikkelaars als gebruikers van AI-software moeten zich bewust zijn van dit soort risico’s.”

Zelf werkt ze aan een taalleerapp voor primair onderwijs waarbij ze vooroordelen probeert uit te sluiten: “Hiermee maak je een foto van een object en dan krijg je in een taal naar keuze het juiste woord erbij. We gebruiken hierbij een vorm van AI met weinig risico’s. Bij het herkennen van objecten en taal weet iedereen meteen of het systeem gelijk heeft.”

Ze denkt niet dat AI de leraar gaat vervangen, omdat AI-systemen nog niet zo sterk zijn in bijvoorbeeld creativiteit en probleemoplossing. AI is er meer om de leraar ondersteunen, zodat die meer tijd aan een leerling kan besteden.