AI in de praktijk: hoe het slimme stationstoilet de klantbeleving vergroot
1119 keer
3 juli 2023
4 minuten
AI in de praktijk: hoe het slimme stationstoilet de klantbeleving vergroot
Dagelijks reizen ongeveer 1,4 miljoen mensen over het Nederlandse spoor en dat aantal neemt alleen maar toe. Als beheerder van zowel spoorwegen als NS-stations, wil ProRail de klantbeleving centraal zetten in zijn dienstverlening. Het is belangrijk dat een station sfeervol is, met een uitstekende doorstroom en leuke winkels. Maar bovenal moet een station veilig en schoon zijn. Wc’s zijn echter plekken waar de hygiëne vaak te wensen overlaat. Daarom besloot ProRail de reiniging van stationstoiletten te verbeteren met het smart-toilet-project. Daarover en over de rol van DASC hierin, gaat deze blog.
Hoe kunnen we meer zicht krijgen op hoe schoon reizigers een stationstoilet ervaren? Een vraag waarvoor ProRail het antwoord zocht in slimme toiletten, die data doorgeven over hygiëne, gebruik en schoonmaak. De uitdaging is echter om uit deze gegevens stuurinformatie te filteren, die ook echt bijdraagt aan optimalisatie van schoonmaak en klantervaring.
Hoe werken de smart toilets?
De spoorwegbeheerder schakelde hiervoor de hulp in van zowel facility-management-optimalisator InPRC en dataspecialist Marble Research. Zij bedachten een stappenplan, dat begon met het in kaart brengen van wat er wel en niet goed is. In totaal 44 toiletten werden voorzien van sensoren voor het meten van de temperatuur en de luchtvochtigheid. Daarnaast kwam er een strip op de deur die aangeeft of deze open of dicht was. Gebruikers kregen de kans om feedback te geven via een kastje. Ze konden aangeven hoe ze de hygiëne op het toilet beoordelen: goed, gemiddeld of slecht.
Alle data werd opgeslagen in een database en verrijkt met schoonmaakgegevens. Werd het toilet gereinigd? Dan gaf de schoonmaker dit aan via een mobiele app. Daarin kon hij ook laten weten hoe schoon hij de wc aantrof. Verder voegden beide partijen informatie toe over de stationsomvang. Gaat het bijvoorbeeld om een grootstedelijk station of een kleine, lokale halte?
Van data naar inzicht
IBM-business-partner en data-analytics-specialist DASC kwam in het spel toen de smart toilet-sensoren en schoonmaakapp verbonden moesten worden met een data-analyseplatform in de cloud. DASC zorgde voor de technische koppelingen en voor de realisatie en implementatie van data- analytics- en visualisatietools. Hiervoor werden onder meer IBM Cloud Pak for data as a Service gebruikt en Watson Studio. Alle data werden zo op uniforme wijze opgeslagen en beschikbaar gesteld voor analyse.
Hapklare stuurinformatie
Hierdoor beschikt ProRail nu over hapklare stuurinformatie om onderbouwde schoonmaakbeslissingen te nemen. Op een dashboard krijgen medewerkers inzicht in bijvoorbeeld aantallen bezoekers, de schoonmaaktijd, periode tussen reinigingen, stationsgrootte, ervaring van gebruikers, en nog veel meer. Ook kunnen zij de schoonmaakplanning hierop baseren. Wat is het volgende optimale schoonmaakmoment als we een maximale klantervaring willen bieden?
Beleving in lijn met kosten
Daarnaast kan ProRail nu beter beoordelen of schoonmaakpartners aan de gestelde voorwaarden voldoen. Een ander belangrijk voordeel is dat ProRail beleving in lijn kan brengen met kosten. De spoorwegbeheerder weet wanneer een smart toilet op een specifiek station gereinigd moet worden. Maar ProRail weet ook wanneer een reinigingsbeurt de gebruikerservaring minder beïnvloedt. In de toekomst wordt het zelfs mogelijk het optimale schoonmaakmoment te voorspellen.
Toekomstige voordelen
Met de smart toilets kan ProRail dus zowel de klantervaring boosten, als meer uit de huidige middelen halen. In de toekomst zijn nog meer voordelen te behalen. Zo kunnen data-inzichten schoonmaakbedrijven helpen data efficiënter werken, bijvoorbeeld door de planning af te stemmen op specifieke stations. Ook kunnen ze goed presterende medewerkers belonen of voorraadbeheer optimaliseren. Voor dat laatste moeten ze dan wel het dataplatform koppelen aan voorraadsystemen.
ProRail kan deze datagedreven oplossing bovendien vaker toepassen, bijvoorbeeld om de veiligheid in een stationsgebied te verbeteren of de service in een fietsenstalling.
Meer informatie
Wil je meer weten over hoe je AI praktisch kunt inzetten? Download dan ons e-book of meld je aan voor het event ‘De toepasbaarheid van AI’, op woensdag 4 oktober in het Auditorium van Tech Campus Eindhoven.