Artificial intelligence is dichterbij dan u denkt!
Bij Artificial intelligence (AI) denkt men al snel aan futuristische technologieën die te complex zijn om in de eigen organisatie toe te passen. In sommige gevallen leidt het inderdaad tot resultaten die zowel fascinerend, als imponerend en hier en daar intimiderend zijn. Zoals het toekomstperspectief dat in Japan in 2025 meer dan tachtig procent van de ouderen door robots wordt verzorgd, in plaats van door zorgverleners. Maar wist u dat AI ook op minder grote schaal toe te passen is? Met aanzienlijk minder ingrijpende aanpassingen, maar zeker interessante resultaten voor uw organisatie.
297 keer
1 oktober 2018
4 minuten
In de kopgroep van AI
Kortgezegd houdt Artificial intelligence (AI) in dat computers door middel van rekenkracht en een grote hoeveelheid data slimme dingen kunnen doen. De technologie wordt onder andere ingezet om zakelijke beslissingen te ondersteunen en processen te optimaliseren. Enkele wereldwijde marktleiders maken er al gretig gebruik van.
Disney
Als het om service gaat, bevindt Disney zich altijd al op hoog niveau. Maar nu gaat de organisatie met AI nog een stapje verder. Iedere pretparkbezoeker krijgt zijn eigen ‘Magic Band’ die dienst doet als ID, hotelkamersleutel, ticket én betaalsysteem. Het spreekwoordelijke mes snijdt zo aan twee kanten: bezoekers ervaren meer gemak en Disney verzamelt veel waardevolle data. Die data helpt de organisatie om nóg beter op de behoeften van gasten in te spelen door de ultieme gepersonaliseerde ervaring te leveren. Ze lossen razendsnel files op, bieden extra service aan klanten die onverhoopt voor een gesloten attractie staan en zetten personeelsleden efficiënter in.
Met het ‘Google Brain’-project in 2011 was Google een pionier op het gebied van ‘Deep Learning’. Het betreft een algoritme waarmee computers patronen uit een enorme hoeveelheid voorbeelden leren destilleren. Google gebruikte dit in eerste instantie voor beeldherkenning, maar is inmiddels in staat om YouTube-video’s te personaliseren. Dit doen ze aan de hand van het gedrag en de voorkeuren van gebruikers tijdens het streamen van video’s. Daarnaast past Google de AI-methode zelf toe bij het bepalen van exact de juiste configuratie van hardware en koelsystemen in de datacenters. In het kader van duurzaamheid minimaliseren ze zo de hoeveelheid energie die daar verbruikt wordt.
Twee concrete AI-toepassingen voor uw organisatie
De zojuist genoemde voorbeelden zijn intrigerend en dienen als toonbeeld voor de kansen die AI tegenwoordig biedt. Voor de meeste organisaties is het echter niet direct op die manier te realiseren. Gelukkig wordt AI steeds toegankelijker en zijn er ook andere mogelijkheden om het in uw organisatie te introduceren.
Stroomlijnen van klantprocessen
Complete klantprofielen dragen bij aan de kwaliteit van de klantenservice en efficiëntie van processen. Met AI creëert u een diepgaander begrip ten aanzien van klanten door context toe te voegen. Hoe meer kennis u over één specifieke klant, of klanten met een vergelijkbaar profiel heeft, des te gerichter u gepersonaliseerde informatie kunt aanbieden. AI helpt die informatie te vergaren, te verbinden en gericht in te zetten. Stelt u zich eens voor dat uw organisatie alleen nog aanbiedingen van producten of diensten aanbiedt, waar de klant in kwestie absoluut behoefte aan heeft?
Computer vision-technologie
Computer vision-technologie laat u taken automatiseren die normaal gesproken door ogen van mensen worden uitgevoerd. Met behulp van deze AI-methode worden beelden geïnterpreteerd die door camera’s zijn vastgelegd. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt om andere processen aan te sturen. Denk aan het verbeteren van kwaliteitscontroles, het sorteren van producten op lopende banden, het scannen van bewakingsbeelden op verdacht gedrag en het controleren van röntgenfoto’s op afwijkingen.
Hoe zorgt u voor een goed vertrekpunt?
Rondom efficiëntie, kostenbesparing, klantbeleving en het creëren van nieuwe bedrijfsmodellen zijn met AI genoeg interessante stappen te maken. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw organisatie die kansen optimaal benut? De technologische ondersteuning van software en hardware moet allereerst sterk genoeg zijn, want AI vraagt veel rekenkracht en continu beschikbare data. Daarnaast is een goede businesscase als uitgangspunt onontbeerlijk.