Bacterievrij winkelen en kledingadvies van een spiegel: AI transformeert retail
Een persoonlijke aanbieding op uw smartphone zodra u een winkel binnenloopt, een slimme camera die ziet dat u de hulp van een verkoper kunt gebruiken. Artificial Intelligence is aan een duizelingwekkende opmars bezig in de retail en het tempo gaat naar verwachting alleen nog maar omhoog. Covid-19 raakt de detailhandel ondertussen hard, maar juist in het ‘nieuwe normaal’ is AI van grote toegevoegde waarde.
851 keer
20 juli 2020
4 minuten
Begin vorig jaar verwachtte ruim 80 procent van de beslissers in retail dat ze uiterlijk in 2021 over door AI-gedreven automatisering zou beschikken. Of dat percentage nu nog zo hoog is, valt te betwijfelen. Door covid-19 gingen veel winkels dicht. Na de herstart hebben ze in ons land te maken met het protocol ‘verantwoord winkelen’. De belangrijkste regels daarvan zijn ‘winkel zoveel mogelijk alleen, betaal met pin of mobiel en houd anderhalve meter afstand.’
Non-touch check-out
Veel winkels werken nu met een tijdslot om bezoekersstromen te controleren en gebruiken daar apps voor zodat mensen kunnen reserveren. Zodra mensen binnen zijn, kunnen slimme camera’s checken of regels rond social distancing worden nageleefd.
Winkelend publiek heeft ondertussen grote behoefte aan ‘non-touch check-out’. Een soort zelf-scan kassa voor bacterievrij winkelen, waarbij niets aangeraakt hoeft te worden. Dat reduceert de kans op besmetting. Deze AI-gedreven systemen weten door camera’s en sensoren wie iemand is en wat er in zijn of haar tas zit. Een app schrijft bij het verlaten van de winkel het verschuldigde bedrag automatisch af van de rekening van de klant. Albert Heijn experimenteert er mee in een ‘grab en go’ in Zaandam, in navolging van onder meer Amazon in Amerika.
Slimme systemen weten wat in de mode is en geven kledingadvies
Een andere, op AI-gebaseerde toepassing die futuristisch klinkt maar toch al werkelijkheid is, is de slimme spiegel. Die geeft advies over welke kleding bij iemand past en laat dit zien op iemands smartphone.
Systemen die op social media scannen welke kleding in de mode is, dragen bouwstenen aan voor hippe designs. Nike gebruikt al een machine die klanten verschillende prints en kleuren laat zien om uit te kiezen [5]. Zo ontstaat een design dat wordt geprojecteerd op net aangetrokken, ‘blanco’ schoenen. Als het resultaat tevreden stemt, wordt het direct op de sneakers geprint. Dit zijn shopervaringen die erop gericht zijn mensen vaker naar winkels te laten komen.
Online winkels halen alsnog omzet uit ‘verlaten winkelwagentjes’
Een vrij nieuwe toepassing voor webwinkels pakt het verschijnsel van het ‘verlaten winkelwagentje’ aan. Stel, iemand stopt een product in zijn virtuele karretje maar rondt de transactie niet af, bijvoorbeeld omdat men wordt afgeleid. Intelligente software stuurt dan een herinneringsmailtje of activeert een chatbot om mensen te stimuleren om alsnog af te rekenen.
IBM biedt slimme oplossing om voorraad bij te houden
Een andere manier waarop AI retailers ondersteunt, is door ze te helpen om taken in het bevoorradingsproces te automatiseren en te optimaliseren. IBM heeft bijvoorbeeld slimme oplossingen tegen over- en onderstocking, die real-time inzicht geven in voorraden. Dit kan een waardevolle factor zijn bij het nog nauwkeuriger voorspellen van pieken of dalen in de vraag, wat ook nuttig kan zijn bij het bepalen van een pricing-strategie.
Watson bewijst waarde in de praktijk
Een platform voor AI dat veel in de praktijk wordt ingezet, is IBM Watson. Online boekverkopers gebruiken IBM Watson om gegevens van duizenden klanten en boeken door te spitten, om te kijken of er een match is. Zo doen ze betere aanbevelingen. Kledingfabrikant North Face heeft succes met een geavanceerde chatbot. Die maakt het keuzeproces een stuk eenvoudiger. Als iemand een jas zoekt, stelt de bot vragen over de kleur, de maat en gebruik.
AI biedt in retail dus allerlei meetbare voordelen. Ook in het nieuwe normaal.