Watsonx: benut veilig en transparant de kracht van AI

Auteur
Patrick
Aantal keer gelezen
964 keer
Datum van schrijven
15 september 2023
Leestijd
4 minuten

Van mails doorzetten aan de klantenservice, tot het winnen van een tv-quiz: kunstmatige intelligentie kan steeds beter omgaan met natuurlijke taal en daarmee zijn allerlei nuttige toepassingen te bedenken. IBM Watson is een verzameling unieke AI tools die dit mogelijk maakt. Recent is Watsonx gelanceerd, een data en AI platform gebaseerd op drie pilaren: data, AI en governance. Het slaat de brug tussen traditionele AI en generatieve AI. In deze blog praten we je bij over Watsonx, en wat je daar mee kunt.

Je hebt ongetwijfeld gehoord over schaakcomputers, maar wist je ook dat kunstmatige intelligentie ooit een tv-quiz heeft gewonnen? IBM Watson versloeg twee voormalige winnaars van Jeopardy! Het bijzondere: Watson werd niets voorgekauwd, maar de vragen werden gesteld zoals aan een mens: in natuurlijke taal. Generatieve AI wordt dit genoemd: kunstmatige intelligentie die zijn eigen input bij elkaar zoekt om nieuwe dingen te maken.

Ga aan de slag met interne data…

Misschien denk je nu: ChatGPT kan toch ook antwoord geven op de vragen die je daaraan stelt, en die AI wordt toch inmiddels zo’n beetje door iedereen overal voor gebruikt? Je hebt echter niet altijd genoeg aan – met alle respect – een chatbot, hoe slim die ook is. Dat blijkt onder meer wanneer je wil automatiseren. ChatGPT kan bijvoorbeeld alleen aan de slag met externe data, terwijl voor automatisering vaak interne bedrijfsdata nodig is.

Een voorbeeld: je laat Watson mails ‘lezen’ die binnenkomen op je algemene bedrijfsadres. Worden er woorden aangetroffen die wijzen op een klacht – zoals ‘klacht’ natuurlijk, of ‘ontevreden’ – dan kan die mail direct doorgestuurd worden aan de afdeling klantenservice. Emotieherkenning en sentimentanalyse zijn geen moeite voor AI, en leveren een enorme tijdsbesparing op voor een mens. Watson kan zo op de achtergrond veel voor je bedrijf betekenen, misschien zonder dat je dat merkt.

…en Watsonx houdt de compliance in de gaten

Wanneer je interne data gebruikt, zijn er wel aandachtspunten. Compliance is er een van. Je wil natuurlijk geen boete krijgen omdat je inbreuk maakt op de AVG of andereregelgeving. Ook moet je al die gegevens ergens op kunnen slaan en daar gemakkelijk bij kunnen. AI-modellen vragen om enorme hoeveelheden data.

Watsonx is de nieuwste versie van IBM’s AI-product en voorziet in beide behoeften, respectievelijk dankzij Watsonx.governance (voor data governance) en Watsonx.data (een datalakehouse). Uiteraard maakt generatieve AI ook deel uit van dit pakket, onder de naam Watson.ai.

Je kunt zodoende zeeën aan gegevens niet alleen opslaan, je voldoet ook automatisch aan wet- en regelgeving. Een praktisch voorbeeld: AI die natuurlijke taal begrijpt, kan in allerlei soorten documenten gemakkelijk privacygevoelige informatie ontdekken, zoals namen en adressen. Vraagt iemand om een dergelijke tekst, maar moeten gegevens ‘afgelakt’ worden, dan is AI je – supersnelle en nauwkeurige – vriend.
Doordat Watsonx als gezegd de brug slaat tussen traditionele en generatieve AI, kun je beide vormen gebruiken in één tool. Dat heeft duidelijke voordelen: zo zou je verschillende modellen aan elkaar kunnen schakelen om tot een nog krachtiger oplossing te komen.

Licht in de zwarte doos

Tot slot: IBM belooft en hoge mate van transparantie: ‘licht in de black box’. Een duidelijke toespeling op de kritiek op veel AI-modellen: ze maken niet inzichtelijk hoe ze tot hun resultaten zijn gekomen. Dat kan gedoe opleveren, bijvoorbeeld op het gebied van auteursrecht of – inderdaad – privacy. Een ander knelpunt: verkeerd getrainde AI kan discrimineren, bijvoorbeeld tijdens sollicitatieprocessen. IBM stelt modellen beschikbaar die geen copyright of patenten schenden en geen haat of andere ongewensten zaken verspreiden.

Sinds juli is Watsonx beschikbaar via IBM’s cloud en gedeeltelijk via AWS (nu alleen nog Watsonx.data). De toepassing heeft toegang tot voorgetrainde trainingsmodellen van zowel IBM zelf als van derde partijen. Dan hoef je niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden, waardoor je veel sneller aan de slag kunt met kunstmatige intelligentie. Hierdoor komen complexere AI-toepassingen op een gebruiksvriendelijke manier beschikbaar voor veel organisaties, die daarmee flink én veilig kunnen automatiseren.

Wil je meer weten over hoe je AI praktisch kunt inzetten? Download dan ons e-book of meld je aan voor het event ‘De toepasbaarheid van AI’, op woensdag 4 oktober in het Auditorium van Tech Campus Eindhoven.